Yürüyen Merdiven Nasıl Çalısır | How Escalators work


Yürüyen merdivenin basamakları, bir çark aracılığıyla hareket eden bir zincire bağlıdır. Bu çarkın hareketi ise bir elektrik motoru tarafından sağlanır. Hareketi sağlayan çarkın yanı sıra, zincirin diğer uçtan geri dönmesini sağlayan ikinci bir çark daha vardır. Bu yapıyı bisikletin zincirine ve çarklarına benzetebiliriz. Basamaklar, bu ikili ray sistemi üzerinden kayarlar. Basamakların her iki tarafında, raylar üzerinde kaymalarını sağlayan birer çift teker bulunur. Raylar, merdivenin tepesi ve en altı dışında birbirlerine paraleldir. Tepede ve aşağıda, iç tarafta bulunan ray, dış taraftakinin altındaki hizada kalır. Bu sayede her basamak bir öncekiyle aynı hizaya gelmiş olur. Basamaklar bu yolla, merdivenin sonunda düz bir platform oluştururlar ve çarkın etrafından dolanarak, yürüyen merdivenin alt kısmına geçerler.

https://i0.wp.com/www.thyssenkruppelevator.com.cn/china/images/product/escalator.jpg

Tarihçesi;
1899’da Charles D. Seeberger Otis Elevator Company’ye katıldı ve kendisiyle birlikte yürüyen merdiven (escalator) ismini de getirdi (İngilizce asansör anlamına gelen “elevator” kelimesi ile Latince basamak anlamına gelen “scala” kelimesinin bir araya gelmesiyle oluşur). Seeberger-Otis beraberliği, genel kullanım maksatlı ilk basamaklı tip yürüyen merdiveni üretti ve bu yürüyen merdiven ilk ödülünü kazandığı Paris 1900 sergisinde halka tanıtıldı.


Nasıl çalışır;
Katlar:
Döşeme plakaları bitmiş döşemeyle aynı seviyede olur ve altındaki makine alanlarına erişime izin vermek için ya menteşeli, ya da sökülüp takılabilir yapılır.

Tarak plakası, sabit kat ile hareketli basamak arasındaki parçadır. Tarak dişlerinin basamaklar üzerindeki çıkıntılar arasına girebilmesi için hafifçe aşağı doğru eğimlidir. Tarak dişlerinin ön kenarları çıkıntıların yüzeyinin altındadır.
Sahanlık:
Sahanlık, alt ve üst katlar arasındaki boşluğu birleştiren mekanik bir yapıdır. Sahanlık, esas olarak, tabanda ve üst kısmın hemen altındaki enlemesine kenetlerle birleşen iki yan bölümden oluşan içi boş bir kutudur. Sahanlığın uçları beton veya çelik desteklere dayanır.
https://i2.wp.com/www.madehow.com/images/hpm_0000_0003_0_img0050.jpg
Raylar:
Ray sistemi sahanlık içinde kurulur ve basamakları sonsuz bir döngü içinde çeken basamak zincirine kılavuzluk eder. İki ray vardır : biri basamağın önü için (basamak tekerleği rayı), diğeri de basamağın arka tekerliği içindir (arka tekerlek rayı). Bu rayların nispi pozisyonu basamakların tarak plakası altından çıkarak merdiveni oluşturmasına ve sonra tekrar sahanlığın içine girmesine sebep olur.

https://i2.wp.com/i47.tinypic.com/300qfqg.jpg

Üst kattaki geri dönüş rayları, basamakları üst kısım etrafında döndürerek tekrar zıt yönde harekete başlatır. Bir üst ray, basamak zinciri kendi üzerinde geri döndürüldüğünde arka tekerleklerin yerinde kalmasını sağlar.

Başlıca kullanım alanları oteller, alışveriş merkezleri, tren ve metro istasyonları ile havaalanlarıdır.

FLASH ANIMASYON

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s